סקירה מאקרו כלכלית
ישראל והעולם

28 באפריל 2024

נקודות מרכזיות

ישראל

  • הסיוע האמריקאי אושר והנשיא חתם על החבילה, אך זו תתמוך בעיקר בהצטיידות צבאית
  • לאחר Moody’s גם סוכנות S&P מפחיתה את דירוג החוב של ישראל
  • סביבת האינפלציה במשק גבוהה למדי. בחודשים אפריל ומאי, לבדם, צפוי המדד להתייקר ב-1%

 

האפיק הממשלתי – המדדים הממשלתיים עשו comeback קל השבוע, בין היתר על רקע הצמצום בהיקף הנפקות (האוצר יגייס 12.5 מיליארד ש"ח במאי) החוב ואישור הסיוע האמריקאי. עדיין רמת הסיכון נותרת גבוהה

  • טווחים קצרים עד בינוניים – משקל יתר. יתרון לאפיק השקלי על רקע ציפיות האינפלציה הגבוהות
  • טווחים ארוכים – משקל חסר קל.

 

האפיק הקונצרני – מרווחי האשראי צרים מאוד. ישנה עדיפות לאיגרות קונצרניות איכותיות (תזרים איתן) ובמח"מ קצר עד בינוני.

הכלכלה העולמית

  • המשק האמריקאי צמח בשיעור פושר למדי ברבעון הראשון של 2024, אך חלק מהגורמים היו זמניים, כמו המלאים. ההוצאה הפרטית הייתה חזקה
  • עם זאת, האינפלציה במשק ממשיכה להיות דביקה וממאנת להתמתן
  • אי לכך, הדיווחים של השבוע האחרון לא מקרבים את הפחתת הריבית הראשונה, כאשר ה-Fed צפוי להודיע ביום ד' על מדיניותו המוניטרית

השבוע במרכז

אכזבה משיעור הצמיחה בארה"ב ב-1Q - רק 1.6%

הכלכלה המקומית

הסיוע האמריקאי אושר, אך יתמוך בעיקר בהצטיידות צבאית

בשבוע שעבר אישר הקונגרס סיוע לישראל על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני וכולל בעיקר תוכניות רכש ארוכות-טווח ורב שנתיות. כמו למשל מטוסים ומסוקים. הסיוע הזה מגיע בעקבות המלחמה, ונוסף על הסיוע האמריקאי השנתי הקבוע, שעומד על בין 3.5 ל-4 מיליארד דולר בשנה. בשלב זה עוד לא ברור לכמה שנים פרוס הסיוע.

על פי פירוט במדיה האמריקאית, הסיוע יכלול 4 מיליארד דולר לרכש וחימוש של מערכות כיפת ברזל וקלע דוד ליירוט איומים על ישראל, כמו גם 1.2 מיליארד למערכת מגן אור (הקרויה באנגלית Iron Beam ) שנועדה ליירוט פצצות מרגמה ורקטות באמצעות לייזר – בשיטה זולה בהרבה ביחס לכיפת ברזל.

בנוסף, יוקצו 4.4 מיליארד דולר לחידוש המלאים שארה"ב כבר העבירה לישראל, כמו פגזי ארטילריה ופצצות. כלומר, לא מדובר דווקא בהעברות ישירות לישראל, אלא דווקא להצטיידות-מחדש בנשק שאף ארה"ב כבר העבירה. חלק מההעברות הן בכסף, ואחרות הן בחימוש. כידוע, בחודשים האחרונים, ארה"ב העבירה לישראל אמצעי לחימה וחימושים על חשבון המלאי שהתכווץ.

 

3.5 מיליארד דולר נוספים הוקצו ע"י ארה"ב ל"מערכות נשק מתקדמות" דרך התוכנית הרגילה של ארה"ב לסיוע צבאי זר. עם הכסף הזה ישראל תוכל לקנות למשל מטוסים ומסוקים מהתעשייה האמריקאית. כמו כן, הסיוע האמריקאי כולל שני שינויים רגולטוריים: האחד, גמישות רבה יותר בשליחת ציוד מהמלאים האמריקאיים לישראל, והשני – איסור על סיוע הומניטרי דרך אונר"א.

 

אמנם, הסיוע האמריקאי הוא בעיקרו צבאי ולא הכל בדיוק ברור, אך בהתחשב בכך שממילא היה על הצבא לחדש מלאים, בפועל הסיוע מחליף את הצורך של הממשלה להוציא כספים ולכן צמצמם את ההוצאה הממשלתית הישראלית בגין המלחמה, או את הגירעון. כך, שמבחינת האזרח הישראלי החדשות הן מצויינות.

לאחר Moody’s גם סוכנות S&P מפחיתה את דירוג החוב של ישראל

בהמשך לסוכנות Moody’s שהפחיתה את רמת החוב של ישראל ו-Fitch שרק שינתה את התחזית ל-"שלילי", בסוכנות S&P הפחיתו את דירוג החוב של ישראל. הסוכנות הורידה את דירוג האשראי של ישראל מ-"AA-" ל-"A+". הסיבה המרכזית: החרפת העימות בין ישראל לאיראן.

לטענת S&P, ישראל נמצאת בתוך "סיכונים גיאופוליטיים מוגברים". יתר על כן, הסוכנות הותירה את תחזית הדירוג על "שלילי" משקפת את הסיכון שמלחמת "חרבות ברזל" והעימות עם חיזבאללה יסלימו או ישפיעו על כלכלת ישראל מעבר לרמה שהסוכנות צופה כיום. משמעות הדבר שבסוכנות מעריכים שיש סיכוי שדירוג האשראי של ישראל יופחת שוב בזמן הקרוב.

בנוסף, ב-S&P צופים לגירעון של 8% מהתוצר בשנת 2024 בשל הגדלת הוצאות הביטחון.

מדד המחירים לצרכן בחודשים אפריל ומאי צפוי להסתכם ב-1%

סביבת האינפלציה במשק היא גבוהה למדי. אמנם, מדד ינואר נותר ללא שינוי, אך 2 המדדים שלאחריו (פברואר ומארס) התייקרו ב-1% וגם 2 המדדים הקרובים (אפריל ומאי) צפויים להתייקר יחדיו ב-1% נוסף. לאחר מכן, צפויה התמתנות של המדדים החודשיים, אך עדיין אלו צפויים להיות חיוביים.

מדד המחירים לצרכן בחודש אפריל צפוי להתייקר ב-0.6%. המדד יושפע בחודש הנדון, בין היתר מהגורמים הבאים:

  • המזון צפוי להתייקר ב-0.4% ומחירי הירקות והפירות צפויים לעלות ב-2.6%
  • נרשמה התייקרות של 2.8% במחיר הבנזין בראשית החודש.
  • מחירי הסיגריות שעלו במארס ישפיעו גם על מדד אפריל.
  • מחירי הנסיעות לחול צפויים להתייקר ב-4%. מחירי ההבראה והנופש בכ-10%
  • התייקרו מחירי הרישיונות והאגרות לרכב ב-3%
  • סעיף הדיור יתייקר ב-0.1%.

להערכתנו, המדד צפוי לעלות ב-3.0% על פני 12 החודשים הבאים וב-2.9% בשנת 2024.

הכלכלה העולמית

הפתעה שלילית. המשק האמריקאי צמח בשיעור נמוך מהתחזיות

 הצמיחה הכלכלית בארה"ב הייתה חלשה בהרבה מהצפי לרבעון הראשון של השנה, ותוך כך המחירים עלו בקצב מהיר יותר (הרחבה בהמשך).

התוצר המקומי הגולמי, מדד רחב של סחורות ושירותים שיוצרו בתקופת ינואר עד מרץ, עלה בקצב שנתי של 1.6% בניכוי לעונתיות ובמחירים קבועים, לעומת רמתו ברבעון האחרון של 2023.

ציפיות השוק עמדו על התרחבות של 2.4% בהמשך לזינוק של 3.4% ברבעון הרביעי של 2023 ו-4.9% ברבעון ה-3.

הוצאות הצרכנים עלו ב-2.5% בתקופה הנסקר, התמתנות מהתרחבות של 3.3% ברבעון הרביעי ומתחת לאומדן של 3% בשוק.

דפוס ההוצאה הצרכני השתנה ברבעון. ההוצאה על סחורות ירדה ב-0.4%, במידה רבה לירידה של 1.2% ברכישות גדולות יותר של כרטיסים עבור פריטים עמידים המסווגים כמוצרים בני קיימא. הוצאות השירותים עלו ב-4%, הרמה הרבעונית הגבוהה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2021.

ההשקעות הקבועות וההוצאות הממשלתיות עזרו לשמור על התמ"ג חיובי ברבעון, בעוד שירידה בהשקעה במלאי פרטי ועלייה ביבוא גרעו מהצמיחה. היצוא נטו הפחית 0.86 נקודות אחוז מקצב הצמיחה בעוד שההוצאות הצרכניות תרמו 1.68 נקודות אחוז.

 

במבט קדימה, הירידה במלאים גרעה 0.35 נקודות האחוז משיעור הצמיחה וצפוי כי הדבר יתוקן ברבעונים הבאים. על כן, ובהתחשב במגמות השוטפות, קצב הצמיחה צפוי להגיע לכדי 2.5% ברבעונים הקרובים.

האינפלציה הדביקה בארה"ב שולחת את התשואות האג"ח לרמות גבוהות יותר

מדד PCE הליבה החודשי של יום שישי, שפורסם יחד עם נתוני הכנסה והוצאות אישיות, עלה ב-0.3% בחודש האחרון ו-2.8% ב-12 החודשים האחרונים.

במרץ, ההכנסה האישית עלתה ב-0.5% בעוד שההוצאה האישית גדלה ב-0.8%. לאחר נתוני התוצר שפורסמום ביום ה' ובהם האינפלציה הייתה מטרידה, היה חשש מנתוני האינפלציה של יום ו'.
אמנם, הדיווח היה קרוב לתחזיות. עם זאת, קריאות הליבה של ה-PCE של ינואר ופברואר עודכנו למעלה, מה שהופך את מסלול הפחתת הריבית העתידית של ה-Fed לפחות בטוח. השווקים צופים כעת הורדת ריבית אחת בלבד ב-2024, בספטמבר.

הצרכנים בדרך כלל עקבו, בכל האמור לרמת ההוצאה, אחר האינפלציה מאז שזו החלה לעלות, אם כי האינפלציה הגוברת גרמה גם להתייקרות השכר. שיעור החיסכון האישי הואט ברבעון הראשון ל-3.6% מ-4% ברבעון הרביעי. ההכנסה מותאמת למיסים ואינפלציה עלתה ב-1.1% לתקופה, ירידה מ-2%.

 

אין ספק כי הצמיחה האיטית המשולבת באינפלציה גבוהה יוצרת כאב ראש לקובעי המדיניות של הבנק המרכזי האמריקאי . להערכתנו, הם יותר יתרשמו מסביבת האינפלציה הדביקה ופחות מנתוני הצמיחה הפושרים. אי לכך, האינדיקטורים של השבוע האחרון לא מקרבים את הפחתת הריבית הראשונה.

 

בסיכום שבועי, נרשם הפסד הון באיגרות החוב של ממשלת ארה"ב כאשר האיגרת ל-10 שנים נסחרה בתשואה לפדיון של 4.66% הגבוהה ב-4 נ"ב מאשר הייתה לפני שבוע.

תחזיות

ריבית בנק ישראל

נוכחי:
4.50%

מועד ההכרזה הקרוב:
27/05/24

צפי ריבית:
יציבות
(הפחתה של 25 נ"ב ב-08/07/24)

מדד המחירים לצרכן

מדד אפריל 2024:
0.6%

12 החודשים הבאים:
3.0%+

אלוקציה

מניות
חשיפה מומלצת: 90%

חו"ל
ישראל
60%
40%

עדיפות:

  1. S&P 500
  2. FTSE UK
  3. ת"א 35

אג"ח ממשלת ישראל
מח"מ מומלץ:
שקלי: בינוני
צמוד: בינוני

שקלי
צמוד
60%
40%

ריביות רשמיות

ארה"ב: 5.25% – 5.50%
גוש האירו: 4.50%
בריטניה: 5.25%
יפן: 0.1%-

כתב: ד"ר רון אייכל
יועץ כלכלי לאיילון בית השקעות

גילוי נאות

איילון בית השקעות בע"מ, נעם ברורמן השקעות בע"מ, נעם ברורמן שירותי ניהול וייעוץ בע"מ, איילון פתרונות פיננסיים (2004) בע"מ ואיילון קרנות נאמנות בע"מ,(להלן: "קבוצת איילון"),לרבות בעלי שליטה ו/או בעלי עניין בה, מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או לבצע פעילות בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים ו/או בסחורות המוזכרים בסקירה זו (להלן: "הנכסים") עבור עצמה ו/או עבור לקוחותיה ו/או במסגרת אחרת. כן עשויה קבוצת איילון, לרבות בעלי שליטה ו/או עניין בה ו/או חברות שמי מאלה הינו בעל עניין בהן, בהתאם למגבלות הקבועות בדין, להתקשר בעסקאות ו/או להעניק שירותים לחברות הנזכרות במידע או חברות הקשורות אליהן, בין במישרין ובין בעקיפין.
אין בסקירה ו/או בנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, טקסט ו/או תמונות (להלן: "הסקירה") זו אלא הבעת דעה בלבד מתוך מטרת הבאת מידע כללי המתבסס על הידוע ביום פרסום הסקירה הגלוי והציבורי ו/או מקורות מידע אחרים אשר בעיני כותבי הסקירה ניתן להתייחס אליהם כאמינים אך המידע לא אומת בדרך עצמאית על ידי עורכי הסקירה ומשכך לא ניתן להיות ערבים לדיוק הפרטים שנכללו בה ו/או לשלמותה ובכלל זה לא ניתן להתחייב שבמידע לא ייכללו טעויות או שגיאות ויש לראות את הדברים הכתובים באופן מתאים וכמובן בכפוף לשינוים שחלו בזמן ממועד עריכת הסקירה ובכל מקרה אינה מהווה תחליף למידע המופיע בתשקיפי ההנפקה של הנכסים הרלוונטיים ו/או בדיווחים הנוגעים אליהם מכל מין וסוג שהוא.
מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל האמור בסקירה זו עשוי להשתנות בכל עת וללא מתן הודעה נוספת ואין לראות בסקירה כשלמה וכממצה, ובין השאר, בקשר לכל ההיבטים הנוגעים לנכסים הכללים או הספציפיים המוזכרים בה, במישרין ו/או בעקיפין ו/או על דרך ההפניה. כמובן שסקירה זו אינה מהווה הצעה של הנכסים ואינה מהווה הזמנה לרכשם ואין לראות בה כייעוץ ו/או שיווק בדבר כדאיות ההשקעה בה ו/או כהצעה או כשידול או כהמלצה, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, ובכלל זה יחידות השתתפות של קרנות נאמנות בניהולו של מנהל הקרן מקבוצת, בשום אופן צורה ו/או דרך. עוד יצוין כי הנכסים המוזכרים בסקירה עשויים שלא להתאים לקורא הסקירה.
יודגש: סקירה זו אינה מביאה בחשבון את מטרות ההשקעה, המצב הכלכלי והצרכים הייחודיים של כל משקיע ויש לצורך בטרם קבלת החלטת השקעה כלשהי להתייעץ, ככל שנדרש, עם גורם ייעוץ מוסמך לרבות יועץ מס מוסמך בדבר השלכות המס של פעילות בנכסים או לראות סקירה זו כשיקול אחד במכלול. קבוצת איילון אינה מחויבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע ו/או בסקירה מראש או בדיעבד. על רקע כל האמור, קבוצת איילון לא תהא אחראית לכל נזק ו/או הפסד שייגרמו, למאן דהו, בדרך כלשהי, במישרין ו/או בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על הסקירה ו/או שימוש בה בדרך כלשהי.
אין לעשות שימוש בסקירה זו ללא רשות מפורשת בכתב מקבוצת איילון והיא אינה מיועדת אלא למי שהומצאה לו על ידי קבוצת איילון. כמו כן, נדגיש כי עליכם לבחון כל סקירה בפני עצמה ולראות האם היא נכנסת להגדרה של "עבודת אנליזה" כפי שהובאה לעיל, במידה והסקירה אכן מהווה עבודת אנליזה יש לוודא שהיא עומדת בדרישות ההוראה כאמור. לשימת לבכם, כיום הוראת האנליזה חלה גם לגבי ני"ע בחו"ל ולא רק לגבי ני"ע בארץ.

חייג עכשיו