סקירה מאקרו כלכלית
ישראל והעולם

7 באפריל 2024

נקודות מרכזיות

ישראל

  • בנק ישראל צפוי להותיר מחר את הריבית ללא שינוי ולהפחית בשלהי מאי
  • סביבת האינפלציה במשק גבוהה למדי. ב-3 החודשים הקרובים צפוי המדד להתייקר ביותר מ-1.5%
  • סוכנות הדירוג Fitch מותירה את רמת הדירוג של המשק, אך מפחיתה את תחזית הדירוג לשלילי, שמשמעותו היא שהדירוג בפני הפחתה בטווח הבינוני

האפיק הממשלתי – המדדים הממשלתיים ממשיכים להתקשות אם מגורמים פנימיים או חיצוניים

  • טווחים קצרים עד בינוניים – משקל יתר. יתרון לאפיק השקלי על רקע ציפיות האינפלציה הגבוהות
  • טווחים ארוכים – משקל חסר קל.

האפיק הקונצרני – מרווחי האשראי צרים מאוד. ישנה עדיפות לאיגרות קונצרניות איכותיות (תזרים איתן) ובמח"מ קצר עד בינוני.

הכלכלה העולמית

  • עמידות של הכלכלה העולמית הביאה לרבעון חזק מאוד בשוקי המניות, אך בה בעת לרבעון מאתגר למדי למשקיעי איגרות החוב
  • דוח תעסוקה חזק למדי למשק האמריקאי במארס מצביע על המשך הצמיחה האיתנה
  • להערכתנו, הבנק המרכזי האמריקאי יפחית את הריבית רק פעמיים השנה

השבוע במרכז

תשואות באפיקים נבחרים ברבעון הראשון של 2024

הכלכלה המקומית

מדד המחירים לצרכן צפוי להתייקר ב-1.5% ב-3 החודשים הקרובים

מדד המחירים לצרכן בחודש מארס צפוי להתייקר ב-0.6%. המדד יושפע בחודש הנדון, בין היתר מהגורמים הבאים:

  • נרשמה התייקרות של 1.8% במחיר הבנזין.
  • מחירי הסיגריות עלו בראשית החודש בכ-7% (תחול השפעה גם על מדד חודש אפריל). ייקור המס על הסיגריות אמור לייצר למדינה הכנסות בהיקף של כ-400 מיליון ש"ח לשנה.
  • צפויה התייקרות של 0.25% במחירי המזון. מחירי הירקות והפירות צפויים לרדת בכ-1%.
  • מחירי ההלבשה וההנעלה יתייקרו עונתית ב-4%.
  • סעיף הדיור יתייקר ב-0.6%.

מדד אפריל צפוי להיות גבוה גם כן. בין היתר, הוא יושפע מעונתיות המתאפיינת בהתייקרות מחירים, אך גם מעלייה של 2.8% במחיר הבנזין ומהתייקרות של אגרות הרשיון ורישוי הרכב בשיעור של כ-3%.  בנוסף, צפויות התייקרויות נוספות לדוגמא:

  • מחירי הירקות והפירות צפויים להתייקר ב-3%
  • מחירי ההלבשה וההנעלה יתייקרו עונתית ב-1.6%.
  • סעיף ההבראה והנופש צפוי להתייקר ב-10%. נסיעות לחול צפויים לעלות ב-4%

גם מדד מאי צפוי להתייקר בשיעור של עד מחצית האחוז ולכן, שלושת החודשים הקרובים צפויים להתאפיין בהתייקרות משמעותית של האינפלציה.

להערכתנו, המדד צפוי לעלות ב-3.0% על פני 12 החודשים הבאים וב-2.9% בשנת 2024.

Fitch הותירה את דירוג האשראי ללא שינוי, אך הורידה את התחזית לשלילית

חברת דירוג האשראי הבינלאומית Fitch Ratings אישררה מחדש בשבוע שעבר את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של "A+", כאשר היא הסירה את ה"מעקב השלילי", אך עדכנה את תחזית הדירוג כלפי מטה מ-"יציב" ל-"שלילי".

לפי Fitch Ratings, גם "תחזית שלילית" (Negative Outlook) וגם "מעקב שלילי" (Negative Watch) הם ביטויים המשמשים לציון תנועות פוטנציאליות כלפי מטה בדירוג האשראי, אך יש להם משמעויות ברורות ואלו הן:

מעקב שלילי (Negative Watch): כאשר Fitch מציבה דירוג אשראי ל-Negative Watch, משמע שהסוכנות עוקבת באופן פעיל אחר פרופיל האשראי של המנפיק להתפתחויות שליליות אפשריות. זה יכול לנבוע מאירועים או נסיבות ספציפיות שהתרחשו, מה שמעיד על אי ודאות מוגברת לגבי אמינות האשראי של המנפיק. הסטטוס השלילי מרמז ש-Fitch שוקלת שינוי דירוג כלפי מטה, בהתאם לאופן התרחשות האירועים. זה לא בהכרח מצביע על פעולת דירוג מיידית אלא מאותת שיש בדיקה מוגברת וששינוי דירוג עשוי להיות קרוב עד להערכה נוספת.

 

תחזית שלילית (Negative Outlook): מונח זה מצביע על כך שקיימת סבירות גבוהה יותר להורדת דירוג האשראי על פני אופק לטווח בינוני, בדרך כלל תוך 6 עד 24 חודשים. הצעד משקף את הערכתה של הסוכנות כי קיימים גורמים או סיכונים ספציפיים שיכולים להוביל להורדת דירוג, אם הם יתממשו או יחמירו. בעיקרו של דבר, זה מצביע על כך שישנם גורמים שליליים שעשויים להשפיע על כושר האשראי של המנפיק בטווח הקרוב עד בינוני.

בעוד ש-Negative Watch (הקודם) מצביע על כך ש-Fitch עוקבת מקרוב אחר המצב ושוקלת שינוי דירוג בהתבסס על נסיבות מתפתחות, הצעד של Fitch, לכדי תחזית שלילית (Negative Outlook), מצביע על סבירות גבוהה יותר להורדת דירוג בטווח הבינוני. כלומר הודעה של Fitch היא חמורה למדי.

הכלכלה העולמית

רבעון ראשון של 2024 חזק מאוד בשוקי המניות

אינדיקטורים כלכליים איתנים סייעו למשקיעים להיות אופטימיים במהלך הרבעון הראשון של 2024. כלכלת ארה"ב צמחה בשיעור גבוה מהצפי במהלך הרבעון הרביעי של 2023, ומדדי מנהלי הרכש (PMI) נותרו יחסית יציבים ובכך תרמו סנטימנט המשקיעים. נתונים מאקרו-כלכליים במקומות אחרים ברחבי העולם גם הראו גם סימנים מעודדים, שהגבירו את הסיכויים לנחיתה רכה.

על רקע זה, מדד המניות הגלובלי רשם תשואות חזקות תשואות חזקות וה-MSCI ACWI עלה בכ-8% במהלך הרבעון הראשון. התנודתיות, בינתיים, נותרה נמוכה כאשר מדד ה-VIX, המהווה אינדיקציה לתנודתיות בשוק המניות, רשם רמה ממוצעת של כ-14%.

בעוד שמשקיעי מניות נהנו מנתונים כלכליים חזקים, עבור משקיעי איגרות החוב היה הרבעון מאתגר יותר והמשקיעים באיגרות הארוכות רשמו הפסדים. נתוני אינפלציה חזקים ודביקים יותר, פעילות כלכלית טובה, וגם ההתייחסויות של חברי ה-Fed, הניבו תשואות שליליות לאג"ח. השינוי בסביבת המאקרו בא לידי ביטוי גם בציפיות השוק להורדת הריבית, שבה המספר הצפוי של הורדות הריבית בארה"ב לשנת 2024 ירד משש עד שבע הפחתות בסוף 2023, ללא יותר משלוש הורדות ריבית בסך הכל, החל בקיץ. תמחור השוק בימים האחרונים תואם כעת את תרשים הנקודות האחרון של ה-Fed.  

המגזר היצרני בארה"ב מפתיע לטובה בעוד שמגזר השירותים יותר מאופק

נתוני ייצור ISM חזקים, באופן מפתיע, הציפו חששות בשוק כי הכלכלה האמריקאית חזקה למדי וה-Fed לא יוריד את הריבית בהקדם או אפילו בדומה להערכות המשקיעים. מדד ה-ISM לענפי הייצור עלה ל-50.3 נק' במרץ מ-48.3 נק' בפברואר. למעשה, זו הייתה ההתרחבות הראשונה בענף מאז ספטמבר 2022. גם הזמנות חדשות עלו לטריטוריית ההתרחבות.

לעומתו, מדד המחירים ששולמו זינק ל-55.8 נק' מ-52.5 נק', והדבר הצית מחדש את חששות האינפלציה.

עם זאת, הקריאה בהמשך השבוע של מגזר השירותים הגדול בהרבה הייתה רכה יותר, וירדה ל-51.4 נק' במרץ מ-52.6 נק' בפברואר. רכיב המחירים ששולמו ירד ל-53.4 נק', שפל של ארבע שנים, מ-58.6 נק'.  

שוק העבודה היה חזק במארס והסבירות להפחתת ריבית בנסיגה

מספר המשרות בארה"ב (ללא חקלאות) עלה ב-303,000 בחודש מארס וחזק מהצפי. גם נתוני השכר של החודשיים הקודמים עודכנו מעלה ב-22,000. שהנתון הנוכחי גבוה בצורה ניכרת ביחס לתוספת הממוצעת של 231 אלף משרות ב-12 החודשים האחרונים. הענפים שסיפקו את מרבית יצירת המשרות היו שירותי הבריאות (72 אלף), המגזר הממשלתי (71 אלף) וסקטור הבניה (39 אלף).

שיעור ההשתתפות בכוח העבודה טיפס       ב-20 נ"ב ל- 62.7% (כלומר יותר עובדים נכנסים לשוק התעסוקה) אך עדיין מדובר ברמה נמוכה יותר בהשוואה לטרום תקופת הקורונה.

זשיעור האבטלה ירד ב-0.1% ל-3.8%. השכר הממוצע לשעה היה בהתאם לתחזיות, ועלה ב-0.3% וב-4.1% בשנה האחרונה. הסיכויים להורדת הריבית של ה-Fed בארה"ב ביוני פחתו לאחר הדו"ח החזק, כאשר ההורדה הראשונה מתומחרת כעת במלואה רק לספטמבר, לאחר שתומחרה ליולי לפני הנתונים. השווקים צופים כעת פחות הפחתות ריבית בשנת 2024. תשואות האוצר האמריקאי לעשר שנים עלו במהלך שבוע המסחר האחרון והגיעו לכדי 4.4%.

באשר למדיניות המוניטרית, יו"ר ה-Fed, ג'רום פאוול, עזר להפיג את החששות שנתוני האינפלציה החזקים האחרונים ישנו את מסלול הורדות הריבית הצפויות. בדבריו ביום רביעי, אמר פאוול שמוקדם מדי לומר אם נתוני האינפלציה האחרונים והמוצקים יותר הם יותר מאשר אירוע זמני. הנתונים אינם משנים מהותית את התמונה הכוללת, הוא אמר, והוסיף כי הוא לא חושב שהאינפלציה מתגברת. יו"ר ה-Fed הוסיף כי ההחלטות יתקבלו מפגישה לפגישה. להערכתנו, הריבית בארה"ב תופחת השנה ב-2 מועדים בלבד.

תחזיות

ריבית בנק ישראל

נוכחי:
4.50%

מועד ההכרזה הקרוב:
08/04/24

צפי ריבית:
הפחתה 25 נ"ב
(יציבות ב-27/5/24)

מדד המחירים לצרכן

מדד מארס 2024:
0.6%

12 החודשים הבאים:
3.0%+

אלוקציה

מניות
חשיפה מומלצת: 90%

חו"ל
ישראל
60%
40%

עדיפות:

  1. S&P 500
  2. NASDAQ
  3. ת"א 35

אג"ח ממשלת ישראל
מח"מ מומלץ:
שקלי: בינוני
צמוד: בינוני

שקלי
צמוד
60%
40%

ריביות רשמיות

ארה"ב: 5.25% – 5.50%
גוש האירו: 4.50%
בריטניה: 5.25%
יפן: 0.1%-

כתב: ד"ר רון אייכל
יועץ כלכלי לאיילון בית השקעות

גילוי נאות

איילון בית השקעות בע"מ, נעם ברורמן השקעות בע"מ, נעם ברורמן שירותי ניהול וייעוץ בע"מ, איילון פתרונות פיננסיים (2004) בע"מ ואיילון קרנות נאמנות בע"מ,(להלן: "קבוצת איילון"),לרבות בעלי שליטה ו/או בעלי עניין בה, מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או לבצע פעילות בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים ו/או בסחורות המוזכרים בסקירה זו (להלן: "הנכסים") עבור עצמה ו/או עבור לקוחותיה ו/או במסגרת אחרת. כן עשויה קבוצת איילון, לרבות בעלי שליטה ו/או עניין בה ו/או חברות שמי מאלה הינו בעל עניין בהן, בהתאם למגבלות הקבועות בדין, להתקשר בעסקאות ו/או להעניק שירותים לחברות הנזכרות במידע או חברות הקשורות אליהן, בין במישרין ובין בעקיפין.
אין בסקירה ו/או בנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, טקסט ו/או תמונות (להלן: "הסקירה") זו אלא הבעת דעה בלבד מתוך מטרת הבאת מידע כללי המתבסס על הידוע ביום פרסום הסקירה הגלוי והציבורי ו/או מקורות מידע אחרים אשר בעיני כותבי הסקירה ניתן להתייחס אליהם כאמינים אך המידע לא אומת בדרך עצמאית על ידי עורכי הסקירה ומשכך לא ניתן להיות ערבים לדיוק הפרטים שנכללו בה ו/או לשלמותה ובכלל זה לא ניתן להתחייב שבמידע לא ייכללו טעויות או שגיאות ויש לראות את הדברים הכתובים באופן מתאים וכמובן בכפוף לשינוים שחלו בזמן ממועד עריכת הסקירה ובכל מקרה אינה מהווה תחליף למידע המופיע בתשקיפי ההנפקה של הנכסים הרלוונטיים ו/או בדיווחים הנוגעים אליהם מכל מין וסוג שהוא.
מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל האמור בסקירה זו עשוי להשתנות בכל עת וללא מתן הודעה נוספת ואין לראות בסקירה כשלמה וכממצה, ובין השאר, בקשר לכל ההיבטים הנוגעים לנכסים הכללים או הספציפיים המוזכרים בה, במישרין ו/או בעקיפין ו/או על דרך ההפניה. כמובן שסקירה זו אינה מהווה הצעה של הנכסים ואינה מהווה הזמנה לרכשם ואין לראות בה כייעוץ ו/או שיווק בדבר כדאיות ההשקעה בה ו/או כהצעה או כשידול או כהמלצה, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, ובכלל זה יחידות השתתפות של קרנות נאמנות בניהולו של מנהל הקרן מקבוצת, בשום אופן צורה ו/או דרך. עוד יצוין כי הנכסים המוזכרים בסקירה עשויים שלא להתאים לקורא הסקירה.
יודגש: סקירה זו אינה מביאה בחשבון את מטרות ההשקעה, המצב הכלכלי והצרכים הייחודיים של כל משקיע ויש לצורך בטרם קבלת החלטת השקעה כלשהי להתייעץ, ככל שנדרש, עם גורם ייעוץ מוסמך לרבות יועץ מס מוסמך בדבר השלכות המס של פעילות בנכסים או לראות סקירה זו כשיקול אחד במכלול. קבוצת איילון אינה מחויבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע ו/או בסקירה מראש או בדיעבד. על רקע כל האמור, קבוצת איילון לא תהא אחראית לכל נזק ו/או הפסד שייגרמו, למאן דהו, בדרך כלשהי, במישרין ו/או בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על הסקירה ו/או שימוש בה בדרך כלשהי.
אין לעשות שימוש בסקירה זו ללא רשות מפורשת בכתב מקבוצת איילון והיא אינה מיועדת אלא למי שהומצאה לו על ידי קבוצת איילון. כמו כן, נדגיש כי עליכם לבחון כל סקירה בפני עצמה ולראות האם היא נכנסת להגדרה של "עבודת אנליזה" כפי שהובאה לעיל, במידה והסקירה אכן מהווה עבודת אנליזה יש לוודא שהיא עומדת בדרישות ההוראה כאמור. לשימת לבכם, כיום הוראת האנליזה חלה גם לגבי ני"ע בחו"ל ולא רק לגבי ני"ע בארץ.

חייג עכשיו