סקירה מאקרו כלכלית
ישראל והעולם

17 במארס 2024

נקודות מרכזיות

ישראל

  • גירעון הממשלה המשיך לגדול בפברואר. למרות חוזקת ההכנסות, להערכתנו הוא יהיה גבוה השנה מיעד האוצר (6.6% מהתוצר), על רקע ההוצאות המתמשכות
  • מדד המחירים לצרכן עלה בחודש פברואר ב-0.4%. גם מדד מארס צפוי להיות גבוה למדי ויושפע בחלקו מהמלחמה וממדיניות הממשלה

האפיק הממשלתי – המדדים הממשלתיים בלטו השבוע בחולשתם

  • טווחים קצרים עד בינוניים – משקל יתר. יתרון לאפיק השקלי על רקע ציפיות האינפלציה הגבוהות
  • טווחים ארוכים – משקל חסר קל.

האפיק הקונצרני – מרווחי האשראי צרים. ישנה עדיפות לאיגרות קונצרניות איכותיות (תזרים איתן) ובמח"מ קצר עד בינוני.

הכלכלה העולמית

  • האינפלציה ממשיכה להטריד ועלולה להקשות על הבנק המרכזי האמריקאי להפחית את הריבית
  • המכירות הקמעוניות בארה"ב ואמון הצרכנים מאכזבים
  • הבנק המרכזי היפני קרוב לשנות את מדיניות הריבית השלילית

השבוע במרכז

הגירעון הממשלתי גדל ב-0.8% מהתוצר בחודש אחד, לכדי 5.6% מהתוצר

הכלכלה המקומית

האינפלציה בפברואר מושפעת מהמלחמה וממדיניות הממשלה

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש פברואר 2024 ב-0.4%. האינפלציה במשק התייקרה ב-12 החודשים האחרונים ב-2.5%.

  • עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפים: פירות טריים שעלו ב-10.7%, הארחה ונופש (3.3%) חשמל לצריכה ביתית (2.7%), דלקים לרכב (2.2%) וסיגריות (1.8%). 
  • ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפים: הלבשה שירד ב-2.5% ושירותי דיור בבעלות הדיירים (0.6%).

אמנם, סביבת האינפלציה רחוקה מהגבול העליון, אך במבט קדימה היא צפויה לאתגר אותו. הממשלה תורמת להתייקרויות המחירים באמצעות העלאת מיסים (כגון, סיגריות ומע"מ) ולכן תתקרב לכדי 3%.

מדד המחירים לצרכן בחודש מארס צפוי להתייקר ב-0.6%. המדד יושפע בחודש הנדון, בין היתר מהגורמים הבאים:

  • נרשמה התייקרות של 1.8% במחיר הבנזין.
  • מחירי הסיגריות עלו בראשית החודש בכ-7% (תחול השפעה גם על מדד חודש אפריל). ייקור המס על הסיגריות אמור לייצר למדינה הכנסות בהיקף של כ-400 מיליון ש"ח לשנה.
  • צפויה התייקרות של 0.25% במחירי המזון. מחירי הירקות והפירות צפויים לרדת בכ-1%.
  • מחירי ההלבשה וההנעלה יתייקרו עונתית ב-4%.
  • סעיף הדיור יתייקר ב-0.6%.

להערכתנו, המדד צפוי לעלות ב-3.0% על פני 12 החודשים הבאים וב-2.9% בשנת 2024.

הגירעון הממשלתי המשיך להתרחב בפברואר

לפי נתוני החשב הכללי, לעומת גירעון בינואר ברמה של 4.8% מהתוצר (ב-12 החודשים האחרונים) בחודש פברואר גדל הגירעון ב-0.8% והגיע לכדי 5.6% מהתוצר, שהם 105.3 מיליארד ש"ח. מתחילת השנה נרשם גירעון מצטבר של כ-10.9 מיליארד שקל, מכיוון שבחודש ינואר, נרשם עודף תקציבי קטן (מאפיין את ינואר).

הוצאות הממשלה בפברואר עמדו על 49.2 מיליארד שקל, ואילו הכנסות הממשלה עמדו על 35.8 מיליארד שקל בלבד, מה שהביא לגירעון חודשי של 13.4 מיליארד שקל.

בראיה לחודשיים הראשונים של השנה, ניתן לראות גידול מאסיבי של 43.6% בהוצאות הממשלה, לעומת החודשיים הראשונים של 2023. זהו גידול של כ-26.5 מיליארד שקל לעומת אשתקד, מתוכם כ-17.3 מיליארד שקל מוגדרים כהוצאות המלחמה. כלומר, גם בניכוי הוצאות המלחמה, לטובת הוצאות אשרחיות יש גידול של כ-16.3% בהוצאות הממשלה, בתקופה זו.

על פי רשות המסים, הירידה בגביית המסים בפברואר עמדה על כ-1% לעומת אשתקד, או התכווצות של 2.7% בחודשים ינואר-פברואר יחדיו (ממש לא קריטי). הירידה בגביית המסים הישירים נמשכת, ובחודש פברואר היא אפילו התחזקה, ועומדת על 6.2% לעומת פברואר 2023. אולם, בפברואר נרשמה עליה בגביית המסים העקיפים בהיקף של 6.8%, ועלייה בגביית האגרות בהיקף של 10.7% לעומת פברואר אשתקד. ההכנסות ממיסי הנדל"ן, באופן לא מפתיע, רשמו צניחה של 37.4% לעומת פברואר אשתקד, בשל ההאטה בפעילות.

באוצר מודעים לנסיקה בתוואי הגירעון ולכן כתבו בדוח: "מגמת הגידול בגירעון צפויה להימשך בחודשים הקרובים ולקטון לקראת הרבעון האחרון של השנה וזאת עקב שינוי בהתפלגות ההוצאות וההכנסות הנובעות ממלחמת חרבות ברזל."

להערכתנו, המלחמה הנמשכת וחוסר הרצון של הממשלה לקצץ צד ההוצאות יביאו לכדי כך שהגירעון השנתי יהיה ב-2024 גבוה מאשר הערכת האוצר.

הכלכלה העולמית

נתוני האינפלציה מצמצמים את הסיכוי להפחתת ריבית

לפני קצת יותר משבוע, השווקים תמחרו סיכוי של 96% להורדת ריבית ה-Fed עד יוני. אבל, בעקבות מדדי מחירי הצרכנים והיצרנים בארה"ב שהיו חזקים מהצפוי, הסיכויים הללו קטנו לכ-60%. כעת, המשקיעים גם מטילים ספק בעיתוי ובתדירות של הורדות ריבית ה-Fed.

מדד המחירים לצרכן, הכולל מחיריהם של סחורות ושירותים, עלה ב-0.4% בחודש פברואר וב-3.2% ב-12 החודשים האחרונים. בעוד שהמדד החודשי יצא בהתאם לציפיות הנתון ל-12 חודשים היה מעט גבוה יותר. מדד הליבה עלה ב-0.4% בפברואר והתייקר ב-3.8% בשנה האחרונה. שני הנתונים הללו היו גבוהים בעשירית האחוז מהתחזית ולהם השוק הגיב בצורה שלילית.

העלייה במחירי האנרגיה סייעה להגביר את נתון האינפלציה הראשי. מחירי המזון היו יציבים לעומת החודש הקודם, אך מדד הדיור טיפס ב-0.4%.

דוח מדד המחירים לצרכן הראה לחץ בענפי בשירותים. שירותי הליבה (ללא דיור) עלה ב-0.47%, היא רמה גבוהה ולא נוחה. עם זאת, חל שיפור לעומת הזינוק הדרמטי של 0.85% בינואר. בלטה גם העלייה הראשונה שנרשמה במחירי הסחורות, זה שמונה חודשים.

גם מדד המחירים ליצרן (ה-PPI) היה חזק מהצפוי, אם כי הרכיבים הרלוונטיים של מדד זה המשפיעים על מדד ה-PCE, אותו מדד מחירים שב-Fed נוטים לבחון, התייקרו בפברואר רק ב-0.3%, לעומת 0.42% בינואר.

בזירת האינפלציה חשוב גם לציין את סקר ציפיות הצרכנים בפברואר של שלוחת הבנק המרכזי של ניו יורק. הסקר הראה כי הציפיות לאינפלציה לשנה נשארו יציבות ברמה של 3%, אם כי הציפיות לשלוש שנים עלו ל-2.7% מ-2.4% בינואר. בעוד חמש שנים ציפו המשיבים שהאינפלציה תעמוד על 2.9%, לעומת 2.5% בחודש הקודם.

המכירות הקמעונאיות בארה"ב מאכזבות. לקראת החלטת ריבית

המכירות הקמעונאיות בארה"ב התאוששו דרך עליה של 0.6%, אך היו נמוכות מהצפי לחודש פברואר, לאחר ירידה של 1.1% בינואר. נתון הליבה, המוציא את המכירות של כלי רכב, גז וחומרי בניין, נותר ללא שינוי. בעוד שהמכירות הקמעונאיות מהוות רק כ-28% מהצריכה, בשילוב עם קריאות האינפלציה, הנתונים השבוע יוצרים תחושה של סטגפלציה.

השבוע, צפוים ב-Fed להכריז על גובה הריבית. זו צפויה להיוותר ללא שינוי. עם זאת, ישנו חשש כי תרשים הנקודות המעודכן של ה-Fed יראה שקובעי המדיניות צופים להוריד את הריבית רק פעמיים בשנת 2024 ולא בשלוש הפעמים, כפי שהוצג בתרשים של חודש דצמבר.  

האם הבנק המרכזי היפני לקראת שינוי של המדיניות?

נראה, כי הסכמי שכר משמעותיים עם איגודי עובדים יפניים, שמשמעותם היא העלאות שכר בסדר גודל של כ-5.3%, מכינים את הקרקע לבנק המרכזי היפני לנטוש בקרוב את מדיניות הריבית השלילית, ואולי אף בישיבת קביעת הריבית ביום שלישי הבא.

לאחרונה, אמצעי התקשורת ביפן דווחו כי בבנק צפוים לקבל ההחלטה להעלות את הריבית לטווח הקצר מ-0.1%- (שלילי) ל-0%. בנוסף, נראה כי הבנק המרכזי לא יכוון יותר את התשואות, בעת רכישת אג"ח ממשלתיות יפניות, ובמקום זאת ירכוש סכום קבוע של אג"ח בשווי 6 טריליון ין בכל חודש. בנוסף , ב-BOJ שוקלים לסיים רכישות של תעודות סל.

תחזיות

ריבית בנק ישראל

נוכחי:
4.50%

מועד ההכרזה הקרוב:
08/04/24

צפי ריבית:
הפחתה 25 נ"ב
(יציבות ב-27/5/24)

מדד המחירים לצרכן

מדד מארס 2024:
0.6%

12 החודשים הבאים:
3.0%+

אלוקציה

מניות
חשיפה מומלצת: 90%

חו"ל
ישראל
60%
40%

עדיפות:

  1. S&P 500
  2. NASDAQ
  3. ת"א 35

אג"ח ממשלת ישראל
מח"מ מומלץ:
שקלי: בינוני
צמוד: בינוני

שקלי
צמוד
60%
40%

ריביות רשמיות

ארה"ב: 5.25% – 5.50%
גוש האירו: 4.50%
בריטניה: 5.25%
יפן: 0.1%-

כתב: ד"ר רון אייכל
יועץ כלכלי לאיילון בית השקעות

גילוי נאות

איילון בית השקעות בע"מ, נעם ברורמן השקעות בע"מ, נעם ברורמן שירותי ניהול וייעוץ בע"מ, איילון פתרונות פיננסיים (2004) בע"מ ואיילון קרנות נאמנות בע"מ,(להלן: "קבוצת איילון"),לרבות בעלי שליטה ו/או בעלי עניין בה, מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או לבצע פעילות בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים ו/או בסחורות המוזכרים בסקירה זו (להלן: "הנכסים") עבור עצמה ו/או עבור לקוחותיה ו/או במסגרת אחרת. כן עשויה קבוצת איילון, לרבות בעלי שליטה ו/או עניין בה ו/או חברות שמי מאלה הינו בעל עניין בהן, בהתאם למגבלות הקבועות בדין, להתקשר בעסקאות ו/או להעניק שירותים לחברות הנזכרות במידע או חברות הקשורות אליהן, בין במישרין ובין בעקיפין.
אין בסקירה ו/או בנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, טקסט ו/או תמונות (להלן: "הסקירה") זו אלא הבעת דעה בלבד מתוך מטרת הבאת מידע כללי המתבסס על הידוע ביום פרסום הסקירה הגלוי והציבורי ו/או מקורות מידע אחרים אשר בעיני כותבי הסקירה ניתן להתייחס אליהם כאמינים אך המידע לא אומת בדרך עצמאית על ידי עורכי הסקירה ומשכך לא ניתן להיות ערבים לדיוק הפרטים שנכללו בה ו/או לשלמותה ובכלל זה לא ניתן להתחייב שבמידע לא ייכללו טעויות או שגיאות ויש לראות את הדברים הכתובים באופן מתאים וכמובן בכפוף לשינוים שחלו בזמן ממועד עריכת הסקירה ובכל מקרה אינה מהווה תחליף למידע המופיע בתשקיפי ההנפקה של הנכסים הרלוונטיים ו/או בדיווחים הנוגעים אליהם מכל מין וסוג שהוא.
מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל האמור בסקירה זו עשוי להשתנות בכל עת וללא מתן הודעה נוספת ואין לראות בסקירה כשלמה וכממצה, ובין השאר, בקשר לכל ההיבטים הנוגעים לנכסים הכללים או הספציפיים המוזכרים בה, במישרין ו/או בעקיפין ו/או על דרך ההפניה. כמובן שסקירה זו אינה מהווה הצעה של הנכסים ואינה מהווה הזמנה לרכשם ואין לראות בה כייעוץ ו/או שיווק בדבר כדאיות ההשקעה בה ו/או כהצעה או כשידול או כהמלצה, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, ובכלל זה יחידות השתתפות של קרנות נאמנות בניהולו של מנהל הקרן מקבוצת, בשום אופן צורה ו/או דרך. עוד יצוין כי הנכסים המוזכרים בסקירה עשויים שלא להתאים לקורא הסקירה.
יודגש: סקירה זו אינה מביאה בחשבון את מטרות ההשקעה, המצב הכלכלי והצרכים הייחודיים של כל משקיע ויש לצורך בטרם קבלת החלטת השקעה כלשהי להתייעץ, ככל שנדרש, עם גורם ייעוץ מוסמך לרבות יועץ מס מוסמך בדבר השלכות המס של פעילות בנכסים או לראות סקירה זו כשיקול אחד במכלול. קבוצת איילון אינה מחויבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע ו/או בסקירה מראש או בדיעבד. על רקע כל האמור, קבוצת איילון לא תהא אחראית לכל נזק ו/או הפסד שייגרמו, למאן דהו, בדרך כלשהי, במישרין ו/או בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על הסקירה ו/או שימוש בה בדרך כלשהי.
אין לעשות שימוש בסקירה זו ללא רשות מפורשת בכתב מקבוצת איילון והיא אינה מיועדת אלא למי שהומצאה לו על ידי קבוצת איילון. כמו כן, נדגיש כי עליכם לבחון כל סקירה בפני עצמה ולראות האם היא נכנסת להגדרה של "עבודת אנליזה" כפי שהובאה לעיל, במידה והסקירה אכן מהווה עבודת אנליזה יש לוודא שהיא עומדת בדרישות ההוראה כאמור. לשימת לבכם, כיום הוראת האנליזה חלה גם לגבי ני"ע בחו"ל ולא רק לגבי ני"ע בארץ.

חייג עכשיו