סקירה מאקרו כלכלית
ישראל והעולם

05 במאי 2024

נקודות מרכזיות

ישראל

  • ההוצאה בכרטיסי אשראי מרשימה ומצביעה על חוזקה של הצרכן הפרטי
  • החודש יגייס האוצר סך של 12.25 מיליארדי ש"ח
  • שורה של התייקרויות במשק מחממת את האינפלציה

האפיק הממשלתי – להערכתנו, הירידה ברמת העצימות המלחמתית, הפעילות הכלכלית המשתקמת ואישור הסיוע האמריקאי מפחיתים מרמת הסיכון של החלקים הארוכים.

  • טווחים קצרים עד בינוניים – משקל נייטרלי. יתרון לאפיק השקלי על רקע ציפיות האינפלציה הגבוהות
  • טווחים ארוכים – משקל נייטרלי.

האפיק הקונצרני – מרווחי האשראי צרים מאוד. ישנה עדיפות לאיגרות קונצרניות איכותיות (תזרים איתן) ובמח"מ קצר עד בינוני.

הכלכלה העולמית

  • דוח תעסוקה רך מהצפוי בחודש אפריל בארה"ב, אולם רחוק מלייצר שינוי בהערכות לגבי מצבו הכלכלי של המשק
  • בבנק המרכזי האמריקאי מותירים את הריבית ללא שינוי. פאואל מסיר את החשש מפני העלאות ריבית, אך גם מסביר את הפחתות הריבית יגיעו מאוחר יותר
  • בבנק המרכזי היפני פועלים למנוע את היחלשות הין היפני

השבוע במרכז

מדד המחירים לצרכן צפוי להתייקר במאי ב-0.5%

הכלכלה המקומית

ההוצאה בכרטיסי אשראי מצביעה על חוזקה של הצרכן הפרטי

הצרכן הישראלי מהווה כמחצית מהתוצר המקומי ולכן ההשפעה שלו היא משמעותית – לחיוב ולשלילה. בחודש אוקטובר, עם תחילת מלחמת "חרבות ברזל" נרשמה הדרדרות משמעותית בצריכה הפרטית, כפי שבאה לידי ביטוי ברכישות בכרטיסי האשראי. עם זאת, לאחר מכן זו החלה להשתקם והיא אף גבוהה מרמתה טרום המלחמה. להן מספר אינדיקטורים על ההוצאה הצרכנית בכרטיסי אשראי.

ההוצאה בכרטיסי אשראי בחודשים ינואר – מרץ 2024, לפי נתוני המגמה, ובניכוי אינפלציה לעומת רמתה בתקופה הקבילה אשתקד רשמה את שיעורי השינוי הבאים:

  • עלייה של 8.6% בסך כל הרכישות בכרטיסי אשראי
  • עלייה של 7.4% ברכישות מוצרים ושירותים אחרים
  • עלייה של 7.5% ברכישות מזון ומשקאות (כולל שירותי אוכל)
  • עלייה של 19.8% ברכישות מוצרי תעשייה
  • עלייה של 4.6% ברכישות שירותים

לוח הנפקות המדינה בחודש מאי

בהמשך לגיוס עתק בינואר, של 18.75 מיליארד ש"ח, ורצף של גיוס חודשי בהיקף של 15.5 מיליארד ש"ח, בחודשים פברואר עד אפריל, בחודש מאי צפוי האוצר להפחית מהיקפי הגיוס, אשר עדיין נותרים גבוהים מאוד, לכדי 12.25 מיליארדי ש"ח.

בחודש הקרוב, בדומה לעבר עיקר הגיוס ירוכז באפיק השקלי בו יגויס סך של 9.2 מיליארד ש"ח ומתוכו 500 מיליון ש"ח יגויסו לטווח ארוך, לפדיון בנובמבר 2052.

באפיק הצמוד יגוייסו "רק" 3.05 מיליארד ש"ח, כאשר גם כאן ינפיק האוצר חוב בהיקף של 500 מיליון ש"ח לפדיון בנובמבר 2051.

אין ספק כי הסיוע מארה"ב יעזור משמעותית לצמצום הגירעון, חרף העובדה כי מדובר בעיקר בסיוע צבעי שמטרתו היא עזרה בכל האמור לרכישת ציוד צבאי, בעיקר אמריקאי, ולא תממן הוצאות אזרחיות. לכן, הגירעון החודשי צפוי להמשיך ולהיות גבוה למדי ועימו גם היקפי הגיוסים, אשר לא צפוים לשוב מיידית לרמתם טרום המלחמה.

גם מדד מאי צפוי להיות גבוה

מעבר לעובדה שמדד המחירים לצרכן עלה ברבעון הראשון של השנה בשיעור של 1% וגם מדד אפריל צפוי להיות גבוה ולהתייקר ב-0.5%, מדד מאי גם צפוי להיות גבוה מהעונתיות הרגילה שלו בשנים האחרונות. מדד מאי צפוי להיות מושפע, בין היתר, מהגורמים הבאים:

  • מחיר הבנזין בתחנות הדלק התייקר בראשית החודש לכדי 7.9 ש"ח לליטר בנזין מסוג 95, המהווה עלייה גבוהה למדי של 2.3%, לעומת החודש שעבר.
  • מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו בעד 5%. חלק מההתייקרויות נכנסות לתוקף באופן מיידי (בראשית החודש) – למשל במוצרי חלב מפוקחים – שכן מדובר במוצרים טריים.
  • שלוש המחלבות הגדולות הודיעו לאחרונה, אחת אחרי השנייה, שרוב מוצרי החלב יתייקרו. חברת שטראוס הצטרפה להודעות של תנובה וטרה ותעלה ב-19 במאי את מחירי מוצרי החלב שלה בעד 4.48% . גם מחלבה קטנה יותר, גד, הודיעה לאחרונה על התייקרויות צפויות.
  • חברת הייבוא וההפצה דיפלומט, הודיעה שתייקר את מוצריה ב-3%-4% בממוצע ועד 15% החל מראשית חודש מאי.
  • יצרנית הגלידות, נסטלה, מייקרת את מוצריה בשיעור של עד 7.55%.
  • חברת יחיעם, הזולה מבין חברות הנקניקים והפסטרמות, שגם מייצרת למותג הפרטי של שופרסל, הודיעה לקמעונאים שבכוונתה לייקר את כל מוצריה ב-9%.
  • מחירי הפירות צפויים להתייקר בשיעור של עד 11%
  • מחירי ההבראה והנופש צפויים להתייקר בכ-2.5%.
  • סעיף הדיור צפוי לשמור על ערכו

להערכתנו, המדד צפוי לעלות ב-3.1% על פני 12 החודשים הבאים וב-2.9% בשנת 2024.

הכלכלה העולמית

דוח תעסוקה רך מהצפוי בחודש אפריל בארה"ב

המשקיעים נשמו לרווחה ביום שישי בבוקר, כאשר התשואות על אג"ח ארה"ב צנחו לאחר שנתוני השכר (ללא חקלאות) באפריל עלו       ב-175,000. הקריאה הייתה במידה ניכרת נמוכה מתחזית הקונצנזוס של 240,000, וגם הקריאה של החודשיים הקודמים עודכנה למטה ב-22,000.

שיעור האבטלה עלה ל-3.9%, עלייה של 0.1% לעומת מרץ, בעוד שהשכר הממוצע לשעה צמח              ב-0.2%, נמוך מהצפי.

לצד העלייה בנתוני המשרות הפנויות שפורסמו בתחילת השבוע, ישנם סימנים לכך ששוק העבודה פחות הדוק. לאחר הנתונים, השווקים מיהרו לתמחר הורדת ריבית שנייה על ידי ה-Fed לפני סוף השנה, כאשר הראשונה מתומחרת במלואה לספטמבר. חשוב לציין כי חרף דוח התעסוקה, אנו לא מעריכים כי יש בכך שינוי משמעותי בהערכה ביחס לשיעור הצמיחה בארה"ב. 

הריבית האמריקאית נותרת ללא שינוי והנגיד דוחה העלאות ריבית

לקראת מסיבת העיתונאים של יום רביעי, לאחר הישיבה המוניטרית של ה-Fed, השווקים היו מוכנים לגישה "ניצית", לאחר סדרה של קריאות אינפלציה חמות מהצפוי.

במקום זאת, יו"ר הבנק, ג'רום פאוול, אמר כי "לא סביר" שמהלך המדיניות הבא יהיה העלאה וכי הפחתות הריבית נשארות תרחיש הבסיס של ה-Fed, אם כי הן תגענה רק בשלב מאוחר יותר.

בנוסף, ה-FOMC הצביעו להאט את קצב ההידוק הכמותי ביותר מהצפוי החל מיוני, מה שמאפשר ל-25 מיליארד דולר בחודש של אג"ח ממשלתי לרדת מהמאזן מקצב של 60 מיליארד דולר לחודש הנוכחי. הערכות השוק עמדו על הפחתה לקצב של 30 מיליארד דולר בחודש.

פאוול אמר שהוא עדיין בטוח שהאינפלציה תתמתן במהלך השנה, אם כי הוא בטוח פחות ממה שהיה קודם לכן. ההצהרה שלאחר הפגישה של הועדה המוניטרית הדגישה כי חסרה התקדמות נוספת לעבר יעד האינפלציה של הוועדה (2%) בחודשים האחרונים.

הבנק מרכזי היפני פועל לייצוב המטבע

פערי ריבית נרחבים, במיוחד בין יפן לארה"ב, סייעו לערער את הין בתקופה האחרונה, אשר נחלש חדות מול המטבעות המרכזיים שלו.

הבנק המרכזי של יפן התערב השבוע מספר פעמים כדי לנסות לעצור את הפיחות המהיר של הין היפני. בראשית המסחר השבועי ירד ערכו של המטבע ל-160.17 ינים לדולר האמריקאי, שפל טרי של 34 שנים. לאחר מכן, הוא התאושש לרמה של כ-152.35 לאחר שהרשויות היפניות רכשו ינים בשווי של כמעט 60 מיליארד דולר בשוקי המט"ח במהלך השבוע.

 

בנוסף, לקראת סוף השבוע דווח כי הרשויות היפניות שוקלות להעניק הקלות מס על העברת רווחים של חברות יפניות הפועלות מעבר לים, מה שיגרום לחברות למכור דולרים, לקנות ין, וליצור הזרמת הון למדינה.   

תחזיות

ריבית בנק ישראל

נוכחי:
4.50%

מועד ההכרזה הקרוב:
27/05/24

צפי ריבית:
יציבות
(הפחתה של 25 נ"ב ב-08/07/24)

מדד המחירים לצרכן

מדד אפריל 2024:
0.6%

12 החודשים הבאים:
3.1%+

אלוקציה

מניות
חשיפה מומלצת: 90%

חו"ל
ישראל
60%
40%

עדיפות:

  1. S&P 500
  2. FTSE UK
  3. ת"א 35

אג"ח ממשלת ישראל
מח"מ מומלץ:
שקלי: בינוני
צמוד: בינוני

שקלי
צמוד
60%
40%

ריביות רשמיות

ארה"ב: 5.25% – 5.50%
גוש האירו: 4.50%
בריטניה: 5.25%
יפן: 0.1%-

כתב: ד"ר רון אייכל
יועץ כלכלי לאיילון בית השקעות

גילוי נאות

איילון בית השקעות בע"מ, נעם ברורמן השקעות בע"מ, נעם ברורמן שירותי ניהול וייעוץ בע"מ, איילון פתרונות פיננסיים (2004) בע"מ ואיילון קרנות נאמנות בע"מ,(להלן: "קבוצת איילון"),לרבות בעלי שליטה ו/או בעלי עניין בה, מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או לבצע פעילות בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים ו/או בסחורות המוזכרים בסקירה זו (להלן: "הנכסים") עבור עצמה ו/או עבור לקוחותיה ו/או במסגרת אחרת. כן עשויה קבוצת איילון, לרבות בעלי שליטה ו/או עניין בה ו/או חברות שמי מאלה הינו בעל עניין בהן, בהתאם למגבלות הקבועות בדין, להתקשר בעסקאות ו/או להעניק שירותים לחברות הנזכרות במידע או חברות הקשורות אליהן, בין במישרין ובין בעקיפין.
אין בסקירה ו/או בנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, טקסט ו/או תמונות (להלן: "הסקירה") זו אלא הבעת דעה בלבד מתוך מטרת הבאת מידע כללי המתבסס על הידוע ביום פרסום הסקירה הגלוי והציבורי ו/או מקורות מידע אחרים אשר בעיני כותבי הסקירה ניתן להתייחס אליהם כאמינים אך המידע לא אומת בדרך עצמאית על ידי עורכי הסקירה ומשכך לא ניתן להיות ערבים לדיוק הפרטים שנכללו בה ו/או לשלמותה ובכלל זה לא ניתן להתחייב שבמידע לא ייכללו טעויות או שגיאות ויש לראות את הדברים הכתובים באופן מתאים וכמובן בכפוף לשינוים שחלו בזמן ממועד עריכת הסקירה ובכל מקרה אינה מהווה תחליף למידע המופיע בתשקיפי ההנפקה של הנכסים הרלוונטיים ו/או בדיווחים הנוגעים אליהם מכל מין וסוג שהוא.
מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל האמור בסקירה זו עשוי להשתנות בכל עת וללא מתן הודעה נוספת ואין לראות בסקירה כשלמה וכממצה, ובין השאר, בקשר לכל ההיבטים הנוגעים לנכסים הכללים או הספציפיים המוזכרים בה, במישרין ו/או בעקיפין ו/או על דרך ההפניה. כמובן שסקירה זו אינה מהווה הצעה של הנכסים ואינה מהווה הזמנה לרכשם ואין לראות בה כייעוץ ו/או שיווק בדבר כדאיות ההשקעה בה ו/או כהצעה או כשידול או כהמלצה, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, ובכלל זה יחידות השתתפות של קרנות נאמנות בניהולו של מנהל הקרן מקבוצת, בשום אופן צורה ו/או דרך. עוד יצוין כי הנכסים המוזכרים בסקירה עשויים שלא להתאים לקורא הסקירה.
יודגש: סקירה זו אינה מביאה בחשבון את מטרות ההשקעה, המצב הכלכלי והצרכים הייחודיים של כל משקיע ויש לצורך בטרם קבלת החלטת השקעה כלשהי להתייעץ, ככל שנדרש, עם גורם ייעוץ מוסמך לרבות יועץ מס מוסמך בדבר השלכות המס של פעילות בנכסים או לראות סקירה זו כשיקול אחד במכלול. קבוצת איילון אינה מחויבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע ו/או בסקירה מראש או בדיעבד. על רקע כל האמור, קבוצת איילון לא תהא אחראית לכל נזק ו/או הפסד שייגרמו, למאן דהו, בדרך כלשהי, במישרין ו/או בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על הסקירה ו/או שימוש בה בדרך כלשהי.
אין לעשות שימוש בסקירה זו ללא רשות מפורשת בכתב מקבוצת איילון והיא אינה מיועדת אלא למי שהומצאה לו על ידי קבוצת איילון. כמו כן, נדגיש כי עליכם לבחון כל סקירה בפני עצמה ולראות האם היא נכנסת להגדרה של "עבודת אנליזה" כפי שהובאה לעיל, במידה והסקירה אכן מהווה עבודת אנליזה יש לוודא שהיא עומדת בדרישות ההוראה כאמור. לשימת לבכם, כיום הוראת האנליזה חלה גם לגבי ני"ע בחו"ל ולא רק לגבי ני"ע בארץ.

חייג עכשיו